קידום בעבודה
מאת: רינה קישון, מאמנת אישית ועיסקית
okishon@012.net.il, www.metaplim.co.il/rinakishon
אז, איך להתקדם בעבודה?
המקום בצמרת מאוד צפוף, וכשרוצים להגיע לראש ההר, הטיפוס הולך ונהיה קשה והאוויר דליל. ולכן, צריך להשקיע מאמץ. מי שמחכה שיפול עליו קידום יכול להמשיך לחכות, לרוב זה לא יקרה.
מה לעשות?
10 כללי הזהב שכדאי לאמץ ושיעזרו לך להתקדם בעבודה.
1. לפני הכל - תיכנון
לתכנן את מסלול הקריירה לחמש השנים הבאות ולא להסתפק בחצי שנה-שנה. "דמיין לעצמך בפרטי פרטים כיצד תראה המישרה הבאה שלך בעוד חמש שנים. מה יהיה עיסוקך היומיומי המרכזי, אילו אנשים תנהל, מה יהיו תחומי הפעילות של החברה ומחזור מכירותיה וכיצד יראו רגעי השיא שלך. נסה אפילו לדמיין איך יראה שולחן העבודה שלך.
- לאמץ דמות לחיקוי - מנטור
לזהות בתוך הארגון דמות לחיקוי מבין חבריך לעבודה הותיקים או הבכירים יותר, להתקרב אליה ולראות בה מעין מדריך רוחני ומעשי. ממחקרי מנהיגות יודעים שמנהלים צעירים שרצו להתקדם לקחו מנטור, מישהו שגילה אותם ונתן להם חסות.
3. ליזום
לא מספיק להסתפק בהגדרה הצרה של התפקיד שלך, אלא צריך לספח לעצמך תחומי אחריות נוספים. להעיז ולהציע לממונים לקחת על עצמך תפקיד נוסף לתקופת נסיון. מהלך כזה יחשוף אותך לתחומי עשייה חדשים, ולהכרות עם אנשים חדשים בארגון.
עליך לגלות יוזמה ולהרחיב בחוכמה את סמכויותיך לתחומים חדשים.
4. להתבלט - להיות נוכח
בישיבות צוות להביע את דעתך באופו בהיר וברור. מי שיושב בשקט וקולו לא נשמע הופך להיות שקוף בארגון. הבעת הדעה לא חייבת להיות רק כזו המסכימה עם דברי המנהל. אפשר ורצוי גם להביע דעה שונה, כי מנהל שטובת הארגון מול עיניו מעדיף אנשים ביקורתיים.
5. נאמנות
הנאמנות היא היכולת לשמור על סודות הארגון. אם אינך משכנע בנאמנותך הבוס יתחיל להיזהר מפניך, ובוודאי שלא ירצה לקדם אותך.
6. לבוש להצלחה
עובד ששואף לתפוס משרה מסוימת, חייב לסגל לעצמו כבר מהשלב ההתחלתי גינונים של בכיר. יש גם להתלבש כמו בוס. לעולם לא עם ג'ינס משופשף וחולצת טריקו. הוכח מחקרית שאנשים המאמצים לעצמם קוד התנהגות של מנהלים עוד בשלב שבו הם עובדים זוטרים, מצליחים יותר מאחרים לעלות לצמרת הפירמידה.
6. חשיבה חיובית
מצב רוח חיובי משפיע לטובה על עמיתיך לעבודה וגם על הממונים. הבוס אומר: הנה בחור שמקרין חיוביות, אופטימיות וכיפיות. מי שמתלונן וביקורתי יוצר תחושה של אדם שלא מרוצה מהחיים, והוא נטל על הסובבים אותו, ולכן ידחק לשולי הארגון
7. לתת חיזוקים למנהל
אין המדובר בהתחנפות לבוס, אלא לתת לו חיזוקים ומילה טובה. גם למנהל מגיע. הוא עובד קשה, סופג ריקושטים, ולא תמיד יש מי שאומר לו מילה טובה. צריך לפרגן למנהל ממקום כן ובנימה עניינית ומכובדת. אפשר להחמיא לו על הישג, על הובלה, על האסטרטגיה.לא להחמיא על צורה חיצונית, לא להפוך זאת לחיזור.
8. להיות בעניינים
דע מה קורה בארגון. חשוב להיות בעניינים. דע למשל מתי תפקיד בחברה עומד להתפנות ומי יקבל את המינוי הבכיר הבא.
9. ללמוד
תבדוק מה התפקיד שאתה רוצה דורש. איזה כישורים ואיזה מיומנויות. אם למשל נדרשת עוד השכלה בתפקיד שאתה שואף להשיג דאג לרכוש אותה. למשל: אם התפקיד דורש שליטה טובה באנגלית, תיקח קורס לשיפור שליטתך באנגלית.
10. אל תפחדו להצליח
עובדים שאינם מתקדים מאופיינים על-ידי חשיבה קורבנית. אנשים אלה חוששים מה יקרה אם יצליחו. יש משהו בעמדת הקורבן שהופך אותך לאנושי יותר. אנשים מזדהים איתך. הדרך להגיע להצלחה היא לוותר על האופציה להגיד "קשה לי", "אני מסכן". זה בסדר להגיד שטוב לך וגם להרגיש ככה.
רינה קישון - מאמנת אישית ועיסקית"
מומחית באימון מנהלים, אימון לקריירה ואימון אישי. מאמנת ומנחה צמודה למאמנים חדשים (סופרויז'ן) ומנחת קורס אימון קבוצות.
בעלת נסיון תעסוקתי של 25 שנים בתחומים: ניהול, הדרכה, איבחון תעסוקתי, פרסום ושיווק.
בעלת תואר ראשון במדעי החברה והכשרות רחבות הקף בתחומים: איבחון, ניהול הדרכה, שפת הגוף, גרפולוגיה, גישון ואימון אישי וקבוצתי.
החזון שלי: לממש את עצי ואת האחרים ולהנות מהדרך